woensdag 12 mei 2010

My finest hour!

Gisteren ontdekte Bram Rijksen een Grauwe Franjepoot in de Hogerwaardpolder en Pim Wolf vond een Breedbekstrandloper in de Prunje. Mede door deze meldingen, heb ik voor vanmorgen het volgende rondje in gedachten: Hogerwaardpolder, Scherpenissepolder, Philipsdam, Prunje. Vanuit de auto zie ik achterin de grote plas in de Hogerwaardpolder de Grauwe Franjepoot al op een slikrandje scharrelen. Een goed begin van de dag! De afstand is nogal groot, maar ik kan goed zien dat het een volwassen vogel in zomerkleed is. Even later zie ik ook Mark Hoekstein en Glenn Vermeersch. De vogel is inmiddels dichterbij, maar achter een randje gaan zitten en laat zich dan alleen vanaf een uitkijkbult bekijken. Na een tijdje gaat Mark er vandoor en proberen Glenn en ik wat dichterbij te komen om een foto te kunnen maken. Nog voordat we serieuze fotokansen krijgen, worden we (terecht) teruggefloten door twee gebiedsbeheerders. Ze doen gelukkig niet moelijk, maar verder dan wat bewijsplaatjes zijn we niet gekomen. Ik zie in deze polder ook al een pas uitgevlogen Roodborsttapuit. Een half uurtje later ben ik in de Scherpenissepolder bij Poortvliet. Daar is bij de eerste plas al duidelijk dat de meeste steltlopers vertrokken zijn. Vorige week telde ik hier nog 110 Kemphanen, nu lopen er slechts zeven! Verder noteer ik in het gebied een Zwarte Ruiter, vijf Strandplevieren, drie Bontbekplevieren, twee Pijlstaarten, een stuk of vijftien Smienten en een Tapuit. Toch wel teleurstellend! Ik wijzig mijn plannen voor deze dag en rijd via de Oesterdam weer richting Walcheren. Onderweg naar huis zit me één ding niet helemaal lekker. Nu heb ik een keer een Grauwe Franjepoot in zomerkleed die waarschijnlijk nog best tam is ook, en toch geen leuke foto... Thuis gekomen besluit ik in het kader van 'Nee heb je, ja kun je krijgen' gewoon heel opportunistisch de beheerder te bellen met de vraag of ik bij wijze van uitzondering het gebied een keertje in mag om een goede foto te maken. Na wat heen en weer gepraat geeft de beheerder aan dat hij voor deze ene keer wel een uitzondering wil maken. Als tegenprestatie wil hij wel graag een foto van de franjepoot hebben. Dat vind ik uiteraard geen probleem. 's Middags rijd ik weer naar de Hogerwaardpolder en de Grauwe Franjepoot blijkt gelukkig nog aanwezig te zijn. Ik ga aan de rand van de plas zitten en geniet vervolgens anderhalf uur lang van deze schitterende vogel. Wat een juweeltje!

De wind heeft voor een schuimrand gezorgt waar het beestje voortdurend langs foerageert. Hij lijkt er steeds wat eetbaars tussenuit te pikken. Steeds als de vogel mij tot op drie meter genaderd is, zwemt hij netjes om mijn statief heen en foerageert aan de andere kant weer verder. Een echte franjepoot: supertam en schijnbaar helemaal onbekend met mensen. Ik heb dit al enkele keren eerder meegemaakt met jonge beesten in het najaar, maar dit is natuurlijk nog leuker... Naast een unieke fotokans weer een typische 'puur natuur' belevenis! De terreinbeheerder komt nog even een kijkje nemen en na een slordige 800 foto's vind ik het ook wel welletjes. Achthonderd klinkt natuurlijk vreselijk veel, maar een flink deel gaat linea recta de prullenbak in. Vanwege het donkere weer zitten er aardig wat onscherpe foto's tussen. Hier een kleine selectie van de betere plaatjes. Met dank aan Bram Rijksen voor de ontdekking van deze beauty en de beheerder voor de medewerking!

1 opmerking: