maandag 24 mei 2010

Grauwe Klauwier en meer!

Vanmorgen ben ik al vroeg opgestaan om nu eens met ochtendlicht de Morinelplevieren bij Aagtekerke te fotograferen. Ze werken wat minder mee dan enkele dagen geleden, maar als één van de twee vrouwtjes één keer wel in mijn buurt komt, is ze meteen de klos.

Ze gaan nog niet vervelen... Ik rijd ook nog even door naar het Vroon bij Westkapelle. Daar zie ik langs de Hogeweg twee Temmincks Strandlopers, maar verder weinig bijzonderheden. Niet dat je daar dan niet kunt genieten hoor, met een mannetje Tapuit, zeker dertig Dwergsterns en de nodige Bontbek- en Kleine Plevieren. Als ik op de terugweg nogmaals langs de morinellen rijd, zie ik dat daar al een andere fotograaf bezig is. 's Middags gaat Janneke met de meiden en mijn moeder wat fietsen. Omdat mijn vader, mijn broertje en ik daar weinig zin in hebben en omdat een andere vogelaar gisteren een Grauwe Klauwier heeft gezien in het Markiezaat bij Bergen op Zoom, stel ik voor om daar wat te gaan wandelen. Daar zijn ze allebei wel voor in. Rond half drie stappen we daar uit de auto. Het is even zoeken voordat we het juiste paadje gevonden hebben, maar het is prachtig weer en dan is wat extra wandelen ook geen straf. Als we op een redelijk open terrein aankomen, scan ik alle struiktopjes. Al snel zie ik op grote afstand de klauwier zitten. Met een omweg weten we de vogel tot op een slordige 100 meter te naderen. In het daaropvolgende uur genieten we met volle teugen van het volwassen mannetje Grauwe Klauwier. Naast het fraaie uiterlijk is ook zijn gedrag zeker het uitgebreid bestuderen waard. We zien hoe het beestje steeds vanuit enkele favoriete struiken jaagt op insecten. Daarbij heeft hij regelmatig succes. Een goede foto maken blijkt erg lastig, en ik steek daar dan ook niet al te veel tijd in. Een plaatje met wat omgeving erbij is natuurlijk ook leuk.

We zien hier verder een stuk of acht Roodborsttapuiten (waaronder enkele jonge vogels) en ook heel wat Grasmussen en foeragerende zwaluwen. Na afloop van deze geslaagde 'wandeling' smaakt de Erdinger Weissbier op een terrasje in Hoogerheide overigens ook prima...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten