donderdag 13 mei 2010

Citroenkwikstaart als nieuwe soort!

Vandaag geen vogels kijken. In principe... Als ik even voor elf uur op mijn telefoon kijk, zie ik dat ik een oproep en twee sms-berichten heb gemist. Als ik de sms-jes lees, wrijf ik eens goed mijn ogen uit. Bericht 1: Jaco W: ws vrouw citroenkwik hogeweg wk nu uit beeld. Bericht 2: Jaco W: zeker en in beeld. Telefonisch contact met Thomas die ter plaatse is, leert dat de vogel al weer een half uur uit beeld is. Omdat ik thuis met andere dingen bezig ben, besluit ik (wat lui) af te wachten. Een half uurtje later belt Thomas: 'Je moet nu naar de Hogeweg komen, hij is weer in beeld!' Na een kwartiertje sluit ik me aan bij een stuk of tien andere Walcherse vogelaars en kan ik de Citroenkwikstaart uitgebreid bekijken. Het is een schitterende vogel: gezicht en keel knalgeel, geel omrande bruinige oorstreek, softgele buik en onderbuik, grijze rug, opvallende witte vleugelstrepen en tertialranden. Het beestje foerageert druk op een slikrandje vlakbij de weg en laat zich uitstekend zien, soms tot op 15 meter!

Ook horen we de roep verschillende keren: duidelijk rauwer dan Gele Kwikstaart. De vogel loopt zelfs even in één beeld met een gewone Gele Kwikstaart, een Engelse Kwikstaart en twee Noordse Kwikstaaarten (mijn eersten dit jaar), terwijl aan de andere kant van de weg een fraai mannetje Rouwkwikstaart loopt! Wat een prachtige nieuwe soort, en dat zo dicht bij huis! Deze soort was met name de laatste weken regelmatig onderwerp van gesprek onder Walcherse vogelaars... En Jaco is goed bezig natuurlijk, met de ontdekking van de tweede harde soort op Walcheren in één week tijd! Ook weer een hele goede soort voor het Vroon, en zelfs ook nog de eerste Citroenkwikstaart ooit op Walcheren. Nadat Thomas me op twee pulli van een Bontbekplevier heeft gewezen, rijd ik uitermate tevreden weer huiswaarts. Dat er een uurtje later door een hoop andere vogelaars nog een Draaihals gezien wordt op het opslagterrein van Westkapelle kan mijn dag absoluut niet meer verpesten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten