woensdag 5 mei 2010

Kraanvogels en Poelruiter!

Vandaag staat er een dagje Walcheren op het programma. Johannes en ik doen het rustig aan en staan pas tegen zeven uur langs de Hogeweg bij Westkapelle. We zien in een uitgedroogd gedeelte van het reservaat al snel de drie Strandleeuweriken die Jaco hier gisteren ontdekt heeft. Ze laten zich prima zien, maar de afstand is te groot voor een foto. Strandleeuweriken zijn altijd leuk, maar op Walcheren is helemaal top. Bovendien verwacht je deze soort hier helemaal niet meer in mei. Vlak nadat Johannes me een mannetje Rouwkwikstaart heeft aangewezen, roept hij plotseling: 'Hé Corstiaan, daar komen kranen aan!' Stomverbaasd kijk ik omhoog en daar komen inderdaad op het gemakje drie Kraanvogels aanflappen! De vogels roepen voortdurend; wat een fantastisch geluid! We zien dat ze steeds lager gaan vliegen en omdat ze een eind verder lijken te gaan landen springen we in de auto. Een kleine kilometer verder vinden we ze terug op een kale akker. De Kraanvogels zijn al volop aan het eten en laten zich door de telescoop prachtig zien.

Het zijn twee volwassen vogels en een jonger beest, vermoedelijk een 3e-kj vogel. Nadat we aan aantal andere vogelaars gewaarschuwd hebben, zien we dat ze weer opvliegen. Gelukkig (voor de anderen) landen ze wat oostelijker langs de Baaiweg weer. Ik maak wat plaatjes en na een kwartiertje besluiten we verder te gaan zoeken. Ook omdat de dag al geslaagd is, wordt het een heerlijke ochtend op Westkapelle. Ik doe uitgebreid het opslagterrein, wat naast veel Grasmussen en enkele Braamsluipers ook een Zwarte Roodstaart en een rondvliegende Boompieper oplevert. Thomas meldt telefonisch dat de Kraanvogels over 't Kiekuus de zee op vliegen. We hebben blijkbaar behoorlijk gemazzeld! Ik kan dat beeld ook nog even meepikken. Een kwartiertje over zee kijken bij 't Kiekuus levert een verre Kleine Jager, twee Zwarte Sterns en een Boomvalk op. In het Vroon zien we naast de gebruikelijke soorten een Bosruiter, twee Zwartkopmeeuwen, een Roek, wat Engelse Kwikstaarten, een prachtig uitgekleurd mannelijk Paapje en ook zomaar een Vuurgoudhaantje. Deze laat zich met wat geduld ook leuk fotograferen. Weer zo'n onverwachte soort in mei! Ik doe ook een poging één van de vele rondvliegende Gierzwaluwen goed op de foto te krijgen, wat redelijk lukt.

Om half één rijden we naar Neeltje Jans, om daar wat rond te gaan struinen. Op de vlakte bij de mosselhangculturen komen we een mannetje Rouwkwikstaart en een stuk of acht Tapuiten tegen. Eén van hen is de pineut en gaat op de foto.

Johannes wijst me op een pieper met een grijze kop en weinig tekening op de borst. Omdat we maar één telescoop hebben meegenomen, krijg ik de vogel niet goed in beeld en ik durf er geen naam op te plakken. Al snel vliegt het beestje op. We kunnen hem daarna niet meer terug vinden. Jammer! Als we weer langzaam richting de auto lopen, krij ik een sms van Thomas: Poelruiter Zandvoortweg... Dat is goed nieuws! We rijden meteen terug naar Walcheren en kunnen een kwartiertje later zo aanschuiven. De Poelruiter loopt op z'n gemakje op nauwelijks 50 meter van de weg. Hij laat zich formidabel zien, maar de het schuine tegenlicht en (toch wel) de afstand weerhouden mij er van om tijd in een foto te stoppen. Na een tijdje vliegt de vogel op en verdwijnt verder naar achteren tussen de begroeiing. Een onvolwassen Slechtvalk maakt precies op die plek een duikvlucht, maar blijft gelukig wel van de Poelruiter af.

We kiezen ervoor om het laatste uurtje van deze succesvolle dag in het Oude Veerseweggebied door te brengen. Daar noteren we onder meer een Zwarte Ruiter, een Groenpootruiter en een Bosruiter, maar ook zes Tapuiten en een 3e-kj Dwergmeeuw die boven een plas foerageert. Volgens mij heb ik deze soort hier nog nooit eerder gezien. We besluiten de dag met een bezoekje aan de Cetti's Zanger bij Zanddijk. Deze laat zich in een minuut of twintig vier keer overtuigend horen. Wat een prachtige soorten vandaag! 's Avonds ga ik nog een keer bij de Poelruiter kijken. Hij loopt nu helemaal vooraan. Dit buitenkansje laat ik natuurlijk niet lopen en ik maak wat leuke sfeerplaatjes. Genieten hoor, zo dichtbij huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten