maandag 10 mei 2010

Over Temminckjes en lege batterijen...

Vanmorgen sta ik vroeg op, omdat ik voordat ik naar school ga nog een uurtje wil vogels kijken in de duinen bij Oostkapelle. Rijdend door het Zandvoortweggebied bedenk ik dat hier eergisteren en gisteren een Temmincks Strandloper aanwezig was. Bij mijn derde stop zie ik de vogel al scharrelen. Even later verschijnt er nog één in beeld, en nog één... Ik tel vijf Temmincks Strandlopers. Net aangekomen blijkbaar! Omdat het plasje heel dicht langs de weg ligt en de zon bijna op gaat komen, besluit ik wat tijd te gaan stoppen in een leuke foto. Eerst lig ik een tijdje in de slootkant te wachten en dan schuif ik door het gras nog iets dichterbij. De strandlopertjes foerageren rustig verder, maar verplaatsen zich even later naar een eilandje in het plasje. De afstand is nu weer wat groter. Hoewel de afstand nu eigenlijk te groot is, maak ik wat foto's. De koude grond zorgt er vermoedelijk voor dat mijn eerste en mijn tweede batterij vrijwel meteen leeg zijn. Gelukkig heb ik nog een derde meegenomen. Na een minuut of twintig roerloos wachten vliegen de vogels opeens op en maken een rondje boven het gebied. Verrassend genoeg voegen zich dan ook nummer zes en zeven bij het groepje. Ze komen gelukkig gewoon naar hetzelfde plasje terug en gaan zelfs weer wat dichterbij zitten. Nu kan het betere werk beginnen!

Tot mijn verbijstering zie ik op het display van mijn camera dat ook mijn laatste batterij bijna leeg is (knippert). Ik maak maar weinig foto's omdat ik niet het risico wil lopen dat ze straks binnen de tien meter staan en mijn laatste batterij ook op is. Uiteindelijk komen drie vogels op een meter of acht afstand foerageren. Een buitenkansje voor een mooie foto, maar ook een stukje natuurbeleving zoals je dat maar zelden meemaakt. Als ik drie foto's heb gemaakt, is mijn laatste batterij ook leeg.

Ik bekijk de vogels nog een minuut of tien met het blote oog en zie dat de afstand tussen mij en de vogels weer groter wordt. Dan houd ik het voor gezien en schuifel langzaam terug naar de slootkant. Ik zie verder in het gebied heel weinig (één Bosruiter en één Groenpootruiter) en ga me dan maar even omkleden voordat ik naar school ga. 's Middags doe ik nog een keer een rondje door het gebied en constateer niet voor de eerste keer dit voorjaar dat de steltlopertrek nog altijd in volle gang is. Nu lopen er opeens vier Bosruiters, vier Groenpootruiters en 45 Tureluurs! De Temminckjes zijn blijkbaar alweer verdwenen en de Poelruiter lijkt al sinds gisteren gevlogen. Via de Hoogelandseweg (een zomerkleed Kanoet in de watergang) beland ik even later in het Vroon bij Westkapelle. Daar zie ik de te verwachten soorten: onder andere enkele Kanoeten, twee Krombekstrandlopers, negen Zilverplevieren en acht Groenpootruiters. Eén van die 'groenpoten' blijkt gekleurringd te zijn (links oranje boven rood, rechts geel boven groen). Zodra ik meer over de herkomst weet, zal ik daar wat over schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten