donderdag 27 mei 2010

Meer van hetzelfde en late Beflijster!

Vandaag doe ik uit school dezelfde plekken als gisteren aan. Het Bokkegat herbergt aanzienlijk minder steltlopers dan gisteren: nu slechts vier Bontbekplevieren en twee Kleine Plevieren en nog één mannetje Tapuit. Als ik door de Rapenburgseweg bij Aagtekerke rijd, ontmoet ik Marcel Klootwijk. Hij vertelt dat de morinellen vanmiddag spoorloos zijn. Als ik vanaf de Hollandseweg de akker onder een andere hoek bekijk, zie ik toch de Morinelplevieren weer lopen. Even later loop ik samen met Marcel de voorzichtig de akker op om nog maar eens te proberen wat andere foto's te maken. Ze werken vandaag niet echt lekker mee en na een kwartiertje geven we de brui er aan. Op de akker naast de morinellen zitten nog vier Tapuiten. Een dik half uur bij het Vroon maakt duidelijk dat hier ook minder steltlopers dan gisteren aanwezig zijn: 25 Bontbekplevieren, zeven Kleine Plevieren en dertien Kanoeten. Verder zie ik daar onder meer nog rond de 50 (!) Dwergsterns, twee Geoorde Futen en een jagende Boomvalk. Op de terugweg pik ik vlakbij Buttinge (F. Barbarossaweg) nog een vrouwtje Beflijster mee, die Jaco hier gisteren al meldde. De Beflijster foerageert net als gisteren opvallend genoeg midden op een ingezaaide tarweakker. Ook aan de late kant voor deze soort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten