woensdag 26 mei 2010

Nog steeds steltlopers kijken op Walcheren...

Hoewel de maand mei al op z'n eind loopt, is het nog altijd aantrekkelijk om te zoeken naar een leuke steltlopersoort. Vanmiddag heb ik eigenlijk geen tijd, maar stop ik op de terugweg van Goes toch even bij het Bokkegat op Noord-Beveland. Daar blijkt dat de doortrek van bijvoorbeeld Bontbekplevieren echt nog niet voorbij is. Ik tel 24 exemplaren, en ook vier Kleine Plevieren, een Drieteenstrandloper (zie ik daar anders nooit) en drie Tapuiten. Na het avondeten rijd ik nog even naar het Vroon bij Westkapelle. Op de heenweg stop ik ook even langs de Rapenburgseweg bij Aagtekerke, maar de Morinelplevieren lijken nu dan toch echt verdwenen. In het Vroon ziet het er onverminderd spannend uit. Ik noteer daar maar liefst 38 Dwergsterns, 52 Bontbekplevieren, 14 Kleine Plevieren, zes Kanoeten, 14 Bonte Strandlopers, een Temmincks Strandloper, enkele Lepelaars en een Engelse Gele Kwikstaart. Ook leuk zijn de drie Geoorde Futen in zomerkleed. Zou deze soort hier dan toch misschien een broedpoging gaan wagen? Verder zie ik nog veel zwaluwen die laag boven het water foerageren en ook een Zomertortel.

Op weg naar huis kan ik het niet laten toch nog een keer te stoppen bij de akker van de morinelplevieren. Tot mijn verrassing zie ik de vier Morinelplevieren nu weer 'gewoon' heen en weer rennen. Voor mij de zesde dag op rij... Verslaafd? Nee hoor, maar het is wel heel bijzonder: in het voorjaar een week lang zo'n fraai groepje op Walcheren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten