vrijdag 21 mei 2010

Weer Walcherse Morinellen!

Toen ik drie dagen geleden met enkele collega's en ruim 50 leerlingen in Duitsland was, kreeg ik een sms: Rob S: 3 morinel rapenburgweg aagtekerke. Eergisteren werden er door Arjen van Gilst en Marcel Klootwijk gedurende een kwartier zelfs acht gezien. Daarna en ook vanmorgen waren er weer 'gewoon' drie vogels aanwezig. Als ik vanmiddag thuis kom van een vijfdaagse excursie, wil ik natuurlijk niet meteen weer weg. Maar vanavond rijd ik voordat ik oud papier ga ophalen eerst even naar de bewuste plek. Tot mijn opluchting vind ik de drie Morinelplevieren al snel. Ik loop voorzichtig langs de rand van de akker in de richting van de vogels. Ze laten me aardig dichtbij komen. Als de afstand tot de vogels een meter of twintig is, ga ik liggen en tijger nog een paar meter verder. Ik richt mijn vizier vooral op een prachtig vrouwtje in zomerkleed. Ze is erg tam en gaat op een gegeven moment zeker twee minuten lang op vier meter bij me vandaan staan roepen. Wat een moment!

Daarna wordt ik nog getrakteerd op een fraaie achtervolgingsscène met drie vogels, waarbij ook druk geroepen wordt. Net als ik weg moet, zie ik tot mijn stomme verbazing opeens nog een vierde Morinelplevier lopen. Ik maak snel een recordshot van dit viertal en loop dan terug naar de auto. Als ik meer tijd zou hebben, zou ik zeker langer gebleven zijn. Leuk hoor, na een aantal voorjaren zonder Morinelplevieren aan de grond op Walcheren is dit al de tweede keer dit jaar dat ze opduiken. Genieten hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten