vrijdag 14 mei 2010

Weer een dwaalgast!

Gisterenavond ontdekte Pieter Dhaluin een Grote Grijze Snip in de Braakman bij Terneuzen. Vandaag heb ik na wat verplichtingen op school wel tijd om er even heen te gaan. Vanaf Goes ben je er tenslotte gewoon binnen een half uur. Ik hoef op de bewuste plek niet lang te zoeken. Binnen tien minuten heb ik de Grote Grijze Snip op een afstand van 200 meter in beeld. Helaas heb ik bijna pal tegenlicht, maar als de zon een tijdje achter wat wolken verdwijnt kan ik toch de meeste details in het kleed wel zien. Zo is het donkergrijze petje opvallend, en zie ik ook de donkere oogstreep, oranjebruine wenkbrouw, gezicht, borst en buik, grijsbruine rug met lichte veerrandjes, korte kont en uiteraard de opvallend lange snavel. Hoewel het al weer ruim drie jaar geleden is dat ik deze soort zag, vebaas ik me er over hoe makkelijk hij te herkennen is, zelfs op afstand en met matig licht. Dit is mijn vierde Grote Grijze Snip in Nederland, na verschillende waarnemingen van een vogel in de Prunje in februari-mei 2005, mijn tweede zat in het Veerse Meer tussen december 2003 en april 2004 en weer vanaf 13 oktober 2004 (zelf ontdekt) tot in april 2005 en de derde zag ik op 2 januari 2007 in de waterberging van Twisk (Noord-Holland), waar er vandaag zowaar ook weer eentje ontdekt werd... Ik zie in de Braakmankreek naast een slordige 30 Tureluurs en acht Groenpootruiters niets bijzonders. Als ik over Noord-Beveland naar huis rijd, zie ik in het Bokkegat nog een paartje Zomertalingen. Dan is het weer tijd voor andere dingen en ga ik naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten