maandag 19 april 2010

Breskens V!

Doordat mijn examenklassen klaar zijn, heb ik vandaag weer een vrije dag. Omdat er gisteren met een matig NO-windje op telpost Breskens onder meer drie Kraanvogels en een Hop werden gezien, stond mijn bestemming voor vandaag al vast. Ook voor vandaag werd er een veel zon en een zwakke wind uit noordoost voorspeld. Pieter Westerbeke en ik zijn al om 6.00u op de telpost. De wind blijkt meer NNO te zijn en het duurt nog zeker een half uur voordat de eerste vogels langs vliegen. Om 6.40u ben ik gelukkig al wel wakker genoeg om een Grote Burgemeester te determineren. Ik pik de vogel met het blote oog op als hij van ons af over de dijk richting de vuurtoren vliegt. Een snelle blik door de telescoop maakt duidelijk dat het inderdaad een Grote Burgemeester is. We kunnen de bulky bouw, lichte vleugelpunten en tweekleurige snavel goed zien. Op basis van het erg lichte verenkleed zou het best een 3e-kj vogel kunnen zijn. Dit is pas mijn derde 'grote burrie' op Breskens. Al snel krijgen we versterking van onder andere Rinse van der Vliet, Michel de Lange, René Polak, Pim Wolf, Gerard Troost en George Tanis. De wind blijft wat schommelen rond NO en de massaal langstrekkende Graspiepers vinden dat blijkbaar prima. We tellen er tot 13.30u ruim 25.000. Andere opvallende trek is er van Lepelaars (met 129 exemplaren de tweede dag ooit) en Regenwulpen (394). Daarmee is de bulk wel op, maar we noteren ook een aantal andere leuke soorten. Zo zien we een Rode Wouw, twee Blauwe Kiekendieven, een Boomvalk, twee Smellekens en zestien Beflijsters. Klik hier voor de volledige telling. Hoewel ik vandaag notulist ben, weet ik ook wat plaatjes te schieten.

We besluiten ons rondje met een bezoekje aan de Blikken. Stiekem hopen we natuurlijk op een Steltkluut, maar die vinden we niet. Ook de hier woonachtige Steenuil geeft net als bij mijn voorgaande bezoeken geen thuis. Het best vermaak ik me nog met een zestal Dwergmeeuwen, die soms vlak voor de kijkhut foerageren.


Na een halfuurtje moeten we er echt vandoor. Dik tevreden met de score van vandaag rijden we naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten