zaterdag 17 april 2010

Seniorvogelen

Nadat ik om 6.30u mijn wekker heb uitgemept, kom ik even na half negen uit bed. Hoewel het prachtig weer is, zie ik tot mijn stomme verbazing dat het in de polders rond Middelburg erg mistig is. Ik kies daarom maar eens voor een wandeling op de Schotsman, ook omdat hier al wekenlang een Cetti's Zanger wordt gemeld. Ik ben nog maar net uitgestapt als ik al een Nachtegaal, een Zwartkop en enkele Braamsluipers hoor. Even later klinkt de bekende zang van de Cetti's Zanger. In het daaropvolgende halfuur zingt de vogel nog zeker tien keer en geniet ik ook volop van een waar orkest van onder meer zingende Fitissen, Heggenmussen en Kneuen. Ik zie ook nog twee Goudvinken overvliegen.

Een stuk oostelijker wandel ik nog een halfuur. Ik noteer daar een luid roepende overtrekkende Boompieper, nog een zingende Zwartkop en ik kom ook een groepje van vijf Goudvinken tegen. Hoewel de afstand voor een leuk plaatje al snel te groot is, maak ik toch een bewijsplaatje.

Terug op Walcheren ben ik nog niet verzadigd en vermaak ik me nog een uurtje in het Zandvoortweggebied. Hier is het nog altijd spannend met steltlopers. Vandaag zie ik zes Zwarte Ruiters, elf Groenpootruiters, vier Kemphanen, vijf Regenwulpen en twee Bontbekplevieren. Ook leuk is een prachtig mannetje Zomertaling, wat zich met fraai licht prachtig laat zien. Ik tel verder 72 Wintertalingen, vier Pijlstaarten, 32 Slobeenden, 30 Smienten, zes Kuifeenden en zes Krakeenden. Een lijntje Aalscholvers (17) en en groepje Regenwulpen (10) trekken over in noordoostelijke richting. De Domburgse Watergang levert weer eens twee Kleine Plevieren op. Jeroen Sytsma attendeert me nog op het gegeven dat de lucht vanmorgen extra blauw is, omdat er helemaal geen enkele vliegtuigstreep te zien is. De oorzaak hiervan is dat het vliegverkeer in NW-Europa helemaal plat ligt vanwege een enorme aswolk die boven dit deel van Europa hangt. Dat komt weer door een vulkaanuitbarsting op IJsland. Inderdaad een schitterende ochtend zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten