vrijdag 16 april 2010

Morinelplevieren!

Ook vandaag zie ik op school in de loop van de middag een prettig mailtje binnenkomen. Mark Hoekstein heeft rond 14.00u vanmiddag twee Morinelplevieren ontdekt op een akker ten zuiden van de Wansteskuup bij Colijnsplaat. Ik rijd er meteen uit school naar toe en ontmoet daar Gido Davidse, die de vogels al in beeld heeft. Ondanks dat ze op afstand zitten, zijn de Morinelplevieren door de verrekijker al gemakkelijk te herkennen en laten ze zich door de telescoop mooi zien. Terwijl een slordige 70 Goudplevieren een beetje staan te dutten, zijn de Morinelplevieren druk aan het foerageren. Eén vogel is al aardig op weg naar zomerkleed, de andere is nog bijna helemaal in winterkleed. In de droge kluitenakker verdwijnen de vogels soms compleet uit het zicht. Ik vind het echt fantastische vogels. Vanwege de afstand en wat warmtetrilling zit een bewijsplaatje er niet in. Dit is toch wel één van mijn vroegere waarnemingen. In mijn (nog niet complete) database heb ik twee vroegere waarnemingen. Omdat ik niet heel veel tijd heb, kijk ik alleen nog even in het Bokkegat. Daar lopen vandaag weer tien Zwarte Ruiters, nog maar twee Witgatjes, twee Bontbekplevieren en twee Kleine Plevieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten