donderdag 15 april 2010

Meer ruiters, maar geen Grote Burgemeester!

Vanmiddag zie ik op school al dat Rob Sponselee een 2e-kj Grote Burgemeester in het Vroon bij Westkapelle heeft ontdekt. Als ik naar huis kan, aarzel ik nog of ik de 'burrie' zal gaan zoeken of dat ik gewoon op Noord-Beveland wat zal gaan vogelen. Als ik bij het Bokkegat stop, blijken er ook hier flink wat ruiters aangekomen te zijn. Ik tel niet minder dan 19 Witgatjes, 10 Zwarte Ruiters, een Groenpootruiter, een Kemphaan, twee Kleine Plevieren en twee Bontbekplevieren. Vooral van Witgatjes werd vandaag door Thomas ook flinke doortrek gezien op Breskens, zie hier. Daarna besluit ik toch maar even door te rijden naar Westkapelle. Daar aangekomen zie ik al snel een stuk of vijftien adulte Dwergmeeuwen boven de grote plas langs de K. de Vosweg foerageren, een prachtig gezicht! Verder zijn ook hier wat Groenpootruiters aangekomen (20) en zie ik ook nog twee Kleine Plevieren, een stuk of tien Bontbekplevieren en drie Casarca's. Hoewel ook ik uitermate sceptisch tegenover die laatste soort sta, kunnen in elk geval twee van de drie vogels prima vliegen (niet geleewiekt blijkbaar). Tussen de meeuwen kan ik helaas geen Grote Burgemeester meer vinden. Een flink aantal laat zich ook minder goed bekijken, dus ik sluit niet uit dat de vogel nog wel aanwezig is. Normaal gesproken moet deze soort in het najaar wel weer lukken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten