woensdag 21 april 2010

Cetti's Zanger op Walcheren!

Eergisteren hoorde Henk Huige een Cetti's Zanger zingen aan de rand van Zanddijk bij Veere. Hij dacht hier op 15 april de vogel ook al gehoord te hebben. Gisteren hebben veel Walcherse vogelaars deze soort al gescoord. Nadat ik vanmorgen mijn dochters naar school heb gebracht rijd ik ook naar Zanddijk. Ik maak een praatje met een aardige en belangstellende boer en krijg probleemloos toestemming om over zijn erf naar de Kanaaldijk te lopen waar de vogel aanwezig is. Nog voordat ik de dijk op loop, hoor ik de explosieve zang van de Cetti's Zanger al. In de daaropvolgende 20 minuten herhaalt hij zijn zang nog zeker vijf keer. Opvallend (maar ook wel klassiek) is dat de vogel zich voortdurend verplaatst en dus steeds andere zangposten gebruikt. Eén keer gaat de vogel vlak bij me in een struikje zitten, maar voordat ik mijn kijker gericht heb, vliegt hij weer verder. Voor mij is dit en heuse nieuwe Walcherensoort (nummer 286), want de laatste zat in 1994 in het Veerse Bos en dat was net voordat ik begon met vogels kijken. Op de dijk zingt ook mijn eerste Grasmus van het jaar en langs de Zanddijkseweg zingt uit volle borst een Nachtegaal. Een eindje verder hoor ik de krassende zang van een Blauwborst. Deze vogel laat zich ook even zien, maar helaas met tegenlicht. Een belletje met Pim maakt duidelijk dat het leuk vliegt op Westkapelle. Met een lekker zonnetje en NW4 tel ik met Jaco en Pim tussen 9.45u en 11.00u. Bij aankomst wordt mij meteen een Noordse Stormvogel aangewezen, die langzaam naar noord vliegt. Verder zie ik mijn eerste Jan-van-gent, Zeekoet (in zomerkleed) en Dwergsterns (vier) van 2010. Nu en dan passeert er een groepje Zwarte Zee-eenden en we zien ook een 200 Dwergmeeuwen en 300 Visdieven naar NO langs trekken. Voor de kust foerageren ook verschillende groepen Dwergmeeuwen. Enkele keren zien we zo'n complete groep de lucht in gaan, een fraai gezicht! Voordat ik naar huis ga, check ik (getipt door Rob Sponselee) eerst nog even het Vroon op twee plekken. Dat levert naast een mannetje Zomertaling ook een paartje Geoorde Futen op. Het beeld roept de gedachte op dat deze soort hier eigenlijk best zou moeten kunnen broeden. Ook leuk is een groepje Engelse Kwikstaarten. Ik tel er zes, Rob had er eerder twaalf en Pim later zelfs zestien! Boven de grote plas tussen de Hogeweg en de K. de Vosweg vliegt een groep van tien Dwergmeeuwen. Waar ik op zee maandag bij Breskens en vanmorgen op Westkapelle uitsluitend volwassen vogels zag, zie ik hier ook een 2e-kj vogel. Vandaag helaas geen foto's gemaakt, maar wel weer genoten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten