zondag 12 december 2010

Barmsijzen uit het keukenraam!

Vandaag zitten er veel vogels in de kaler wordende bomen vlak achter ons tuintje. Regelmatig pak ik de verrekijker, want vroeg of laat ontdek je op deze manier natuurlijk een Pallas' Boszanger of iets anders leuks... Ik zie steeds de te verwachten soorten. Naast Putters en Pimpelmezen hangen er op een gegeven moment ook weer eens wat Sijzen in de elzen. Als ik deze beestjes door de kijker bekijk, zie ik ook drie Grote Barmsijzen die in elzenproppen zitten te peuteren.


Leuk hoor! In november 2008 en in februari 2009 zag ik ze hier ook al (2 en 20 ex)! 's Middags rijd ik nog een rondje door de polders rond Middelburg. De groep Kleine Zwanen langs de Breeweg is inmiddels aangegroeid tot 80 vogels. Ik tel 12 1e-kj Kleine Zwanen  en zie dat één van de adulte vogels pootringen heeft: links geel 416 en rechts metaal. Een internet-check wijst uit dat deze vogel in Engeland geringd is. Langs de Stenen Kruisweg zie ik net als een week geleden een fraaie Slechtvalk. Nu is het geen volwassen vogel , maar een 1e-kj vrouwtje. Ze zit op een paaltje wat rond te kijken en laat zich door de telescoop bijna beeldvullend zien. Schitterend!


In de plas zwemmen naast de altijd aanwezige Smienten en Wintertalingen ook drie Pijlstaarten. Langs de Ossenbergweg zorgt een jagende Slechtvalk (nu wel een adult) voor flinke paniek onder meeuwen en Wulpen en in een groep Kol- en Brandganzen loopt een Kleine Rietgans. Een kwartiertje 'Oude Veerse' levert nog een overvliegende vrouw Blauwe Kiekendief op. Tijdens dit soort rondjes zie je meestal ongeveer hetzelfde, maar ze gaan toch niet vervelen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten