donderdag 16 december 2010

Weer een Zwarte Rotgans en weer geen yankee!

De Zeearend lijkt na een weekje op de Middelplaten nu toch echt te zijn vertrokken. Toen ik afgelopen zaterdag met Ies Goedbloed op de Middelplaten was, zei ik  nog hardop dat ik het heel vreemd vond dat er nog nooit een Klapekster in het gebied was gezien. Prompt zagen Mark Hoekstein en Sander Lilipaly eergisteren wel een Klapekster en nog langs de doorgaande weg ook. Gisteren hoopte ik deze fraai soort op weg naar huis even mee te pikken, maar dat ging niet door. Nergens te bekennen... Ik zag wel een Grote Zilverreiger langs de weg en een adulte Slechtvalk op een paaltje in het water. Vandaag ben ik van 12.00u tot 14.00u even vrij en rijd ik naar Noord-Beveland om de Grote Geelpootruiter (die daar dagelijks gezien wordt) te zoeken. Net voor het 'Katse Veer' foerageert een groepje Rotganzen dicht bij de weg. Als ik daar met 60 km/u langs rijd, zie ik met het blote oog in een flits een witte flank. Een eindje verder kan ik keren en even later sta ik op de parallelweg. Bingo: een adulte Zwarte Rotgans! Het kan natuurlijk best één van de twee vogels zijn die ik afgelopen zaterdag op de Middelplaten zag, maar het onverwachte van deze waarneming is toch wel leuk!


Ik maak wat plaatjes en rijd dan verder naar de Gravenhoek. In een uur tijd speur ik een paar keer de slootjes ten zuiden van de inlaag af, maar de Grote Geelpootruiter laat zich niet zien. Het lijkt er op dat hij regelmatig buitendijks foerageert. Ik zie wel weer de Grote Zilverreiger de hier al een paar dagen rondhangt en in één van de slootjes een mannetje en een vrouwtje Baardman. Langs de Emelissedijk stuit ik op een fraaie gemengde groep ganzen en zwanen.


Ik noteer onder meer een adulte Wilde Zwaan, 39 Kleine Zwanen (waaronder eentje met een gele halsband en gele pootring: 120E en elf 1e-kj vogels) en 310 Toendrarietganzen. Als ik een sfeerplaatje gemaakt heb, is het hoog tijd om weer naar school te rijden voor een vergadering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten