dinsdag 12 januari 2010

Witbuikrotganzen op Walcheren!

Na een dag lesgeven en vóór een ouderavond heb ik nog even tijd om naar buiten te gaan. Ik heb wel zin in mijn 285e Walcherensoort. Jaco Walhout ontdekte twee dagen geleden namelijk een groepje van zes Witbuikrotganzen tussen Domburg en Westkapelle. Dit is misschien wel de ‘makkelijkste’ soort die nog ontbreekt op mijn Walcherenlijst. In de Jacobapolder op Noord-Beveland trekt een mooie groep ganzen die vlak langs de weg foerageert mijn aandacht. De groep bestaat uit Grauwe Ganzen, Kolganzen, enkele Brandganzen en niet minder dan 232 Kleine Rietganzen! De afgelopen dagen zijn er al flinke groepen aan de grond op Walcheren gezien, maar zoveel heb ik volgens mij nog nooit bij elkaar gezien. Op de Emmaweg bij Oostkapelle jakkert een mannetje Blauwe Kiekendief langs de auto. Snel rijd ik door naar Domburg, waar de Witbuikrotganzen snel gevonden zijn. Het begint al te schemeren, dus een plaatje zit er niet meer in. Wel een fraaie nieuwe Walcherensoort! Deze waarneming past goed in het beeld van de afgelopen week. In de kustprovincies zijn al heel wat groepen Witbuikrotganzen opgedoken, zodat er sprake lijkt van een echte influx.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten