zondag 24 januari 2010

Parelduiker!

Gisteren regende het heel de dag en zat een poosje lekker vogels kijken er niet in. Vanmiddag is het wel droog, dus ga ik even lekker naar buiten. Ik kijk vanaf de binnenzijde van de Veerse Dam het Veerse Meer af, wat er bij gebrek aan wind spiegelglad bij ligt. Gecombineerd met wat lichte mist is dit een prachtig gezicht. Ik tel naast veel eenden ook enkele tientallen Geoorde Futen en vijf Kuifduikers. Die lijken hier deze winter wat algemener dan andere jaren. Plotseling zie ik door mijn verrekijker op flinke afstand een duiker zwemmen. De telescoop erop: Parelduiker!

Leuk, want die is deze winter echt zeldzamer dan IJsduiker... De vogel komt langzaam wat dichterbij, maar de afstand blijft nog steeds fors. Het is er echt één uit het boekje, met bijvoorbeeld ook de opvallende, witte dijvlek. Op basis van de duidelijke schubtekening op de rug lijkt het mij een vogel in 1e winterkleed. Wat verderop zwemt ook de Kleine Rietgans die hier al langer aanwezig is. Bij de Banjaard vliegen mijn eerste drie Goudvinken van 2010 over. Als ik bijna thuis ben, zie ik langs de Zandvoortweg een oude bekende op een paaltje zitten. Er woont daar al sinds 2005 een vrouwtje Torenvalk, wat zich heel goed laat benaderen. Ook vandaag wil ze best even poseren. Mooi hoor!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten