vrijdag 22 januari 2010

Ross' Gans nieuw op Walcheren!

Kijken doe je met je ogen. Of met je neus, zoals ik vanmiddag. In de veronderstelling dat ik geen kijker of fototoestel bij me heb, rijd ik rechtstreeks naar huis. Daar kom ik erachter dat ik mijn spullen wel gewoon bij me heb. Om half vier rijd ik dan toch nog maar even naar Westkapelle, waar op zee ter hoogte van het Zuiderhoofd al twee dagen een IJsduiker aanwezig is. Ik vind de vogel al snel en kan vaststellen dat hij een succesvol jager is, met in een kwartier twee krabbetjes en een flinke tong. Die laatste krijgt hij niet doorgeslikt, zo lijkt het. Sinds deze vogel door Floor Arts hier ontdekt is, wordt de vogel rond de buitenhaven van Vlissingen niet meer gezien... Anderzijds: IJsduikers lijken deze winter wel zo algemeen, dat dit best wel weer een 'nieuwe' kan zijn. Alweer mijn vierde in 2010 en de zesde van deze winter! Van de Sneeuwgorzen op de zeedijk en de Witbuikrotganzen bij Domburg vanmiddag geen spoor. Langs de Hoogelandseweg blijkt de groep Kleine Zwanen (90 adult, 12 juveniel) weer helemaal terug te zijn, nu weer in gezelschap van twee jonge Wilde Zwanen. Ik ben nog geen kwartier thuis als ik een SMS krijg: Ross' Gans in het Oude Veerseweggebied. Tien minuten later ben ik ter plekke. Trots tonen ontdekkers Marcel Klootwijk en Mario Aspeslagh hun 'buit'. De vogel laat zich goed zien en is zeker ongeringd. Het zat er een beetje aan te komen, met die twee rondzwervende vogels op Schouwen-Duiveland. Op Walcheren werd nog nooit eerder een Ross' Gans gezien. Mijn 286e Walcherensoort!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Corstiaan,

    Waren het echt kreeftjes of toch krabben die de IJsduiker at? Leuke weblog!

    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Floor,

    Scherp hoor! Ik heb inderdaad krabbetjes in de maag van de duiker zien verdwijnen en geen kreeftjes... Ik heb het inmiddels aangepast. Dank voor je reactie.

    Groet,

    Corstiaan

    BeantwoordenVerwijderen