zaterdag 16 januari 2010

Dwergganzen op Walcheren!

Bij wijze van uitzondering blijf ik vanmorgen maar eens wat langer op bed liggen. De weersvoorspellingen voor vandaag waren niet al te best. Aan het eind van de ochtend krijg ik een SMS met het bericht dat Arjan Ovaa in het Oude Veerseweggebied vijf Dwergganzen heeft ontdekt. Mede daarom ga ik er tegen de middag toch maar even op uit. Hoewel er vele honderden Kol- en Brandganzen in het genoemde gebied aanwezig zijn, vind ik al snel de Dwergganzen. Ze zitten niet echt dichtbij, maar laten zich toch leuk zien, inclusief de kenmerkende gele oogringetjes en de doorlopende witte bles. Als ik wat andere vogelaars gebeld heb, komt Jaco Walhout aan. We kunnen de vogels door de telescoop goed bekijken en tellen zelfs zes Dwergganzen! Al snel lopen de ganzen wat verder naar achteren en worden ze door wat hoogteverschil in het weiland aan het zicht onttrokken. Andere toegesnelde vogelaars moeten zich tevreden stellen met een Dwerggans die soms even de hals strekt. In dezelfde groep lopen bovendien minstens twee hybride ganzen: vermoedelijk Brand- x Dwerggans en Brand- x Sneeuwgans. Er vliegt ook een fraai mannetje Blauwe Kiekendief over de groep heen, daarbij de nodige onrust veroorzakend. Omdat Mark Hoekstein vanmorgen een Ruigpootbuizerd bij de Schotsman heeft gezien, besluit ik daar ook wat te gaan vogelen. Op de Veerse Dam vliegt een vrouwtje Blauwe Kiekendief een eindje met de auto mee. Even later bekijk ik een groepje Zwarte Kraaien, in de hoop dat de hier al langer aanwezige Bonte Kraai er bij zit. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, maar de vogel verdwijnt al snel over de duinen naar het strand. In de Jacobapolder foerageert nog steeds een mooie groep Kleine Rietganzen (140) en daar scoor ik ook de derde (vrouwtje) en vierde (mannetje) Blauwe Kiekendief in een uur tijd. Langs de Felixweg zie ik eindelijk mijn eerste Grote Lijster van het jaar en even later ook een Grote Zilverreiger. Van de Ruigpootbuizerd geen spoor... Nog altijd worden er bijna dagelijks twee IJsduikers gezien op Neeltje Jans, en daarom wil ik daar ook nog een kijkje nemen. In en rondom de haven vind ik wel een adulte Kuifaalscholver op een boei, maar geen IJsduiker. Net buiten de Mattenhavan zie ik wel de 1e-wk IJsduiker die daar al sinds 20 december aanwezig is. Als ik deze vogel aanwijs aan een paar Belgen, vertellen ze mij dat ze zojuist bij de reservepijler ook een Parelduiker hebben gezien. Mijn zoekactie naar die vogel wordt niet meer beloond. Na dit rondje staat mijn jaarlijst op 125 soorten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten