zaterdag 30 januari 2010

Polderen en Neeltje Jans

Nadat ik op een echt zaterdags tempo de dag heb opgestart met een boodschap, een boterham en een bakje koffie, kijk ik eens naar de lucht. Die verandert regelmatig vandaag, maar ik zie wel perspectief voor een rondje vogelen in de buurt. Ik doorkruis eerst het Zandvoortweggebied, waar verschillende plassen helemaal vol zitten met Smienten. Daartussen ontwaar ik ook enkele Pijlstaarten en Wintertalingen. Vertederend zijn de twee Patrijzen die dicht tegen elkaar aan op een weiland zitten. Even later zie ik ook mijn eerste Roodborsttapuit van dit jaar. Ondanks het tegenlicht laat dit beestje zich (net als eerder in december) leuk fotograferen.

Vanaf de parallelweg op de Veerse Dam tel ik 24 Geoorde Futen en vier Kuifduikers. Ook de Kleine Rietgans blijkt nog steeds aanwezig te zijn. Een rondje op Neeltje Jans levert deze keer geen duikers op, maar wel twee onvolwassen Kuifaalscholvers (mosselhangcultuur en binnenhaven) en een Kuifduiker (haven Topshuis).

Ik rijd vervolgens door het Oude Veerseweggebied naar huis. Daar zijn nog steeds vele honderden Brandganzen en Kolganzen aanwezig, maar de Ross' Gans kan ik vandaag niet vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten