woensdag 13 januari 2010

Nog meer Witbuiken!

Vanmorgen ben ik eerst het lijdend voorwerp in de tandartsstoel. Daarna geef ik nog een uurtje les, dit keer letterlijk als een boer met kiespijn. Vanmiddag ben ik vrij en het plan is snel gemaakt. Ik wil nog wel een keer proberen om de Strandleeuweriken te fotograferen. Als ik rond half twee op de plek aankom waar de beestjes de laatste tijd worden gezien, staan er al twee auto’s met fotografen. Al snel zie ik de vier Strandleeuweriken en twee Sneeuwgorzen onderaan de dijk scharrelen. Het idee van samen een beetje zitten wachten op een gelegenheid om een leuke foto te maken trekt me niet erg, dus ik houd het al snel voor gezien. Er komt nog bij dat het langzaam maar zeker dicht trekt en weer begint te sneeuwen. Als ik bij de ruïne van het Hoogerwaardschor uitstap, sneeuwt het al best hard. Toch heb ik de Klapekster die hier overwintert al snel gevonden. Hij zit wel op afstand, uiteraard bovenin een struik. Hoewel hij zich vandaag niet echt mooi laat zien, blijf ik het een geweldige soort vinden. Mede vanwege het matige weer besluit ik koers te zetten naar Walcheren. Thomas Luiten heeft vanmorgen namelijk een tweede groep Witbuikrotganzen ontdekt. Hij telde zeven vogels in een grote groep ganzen tussen Grijpskerke en Aagtekerke. Ik zie onderweg in de Hoogelandse weihoek 118 Kleine Zwanen, een 2e-kj Wilde Zwaan en een Kleine Zilverreiger. Vanaf de Vrijheidsweg bekijk ik de bewuste groep ganzen. Ik vind tussen de Toendariet- en Kolganzen niet meer dan drie Witbuikrotganzen en één gewone Rotgans. Ook lopen er, wat afgezonderd van de rest van de groep nog 38 Kleine Rietganzen. De groep ‘Witbuiken’ bij Domburg kan ik niet meer vinden en ook de Roerdomp in de Oostkreek van Westkapelle blijft in de dekking. Wel zie ik nog een jagend vrouwtje Blauwe Kiekendief langs de Baaiweg en een groep van acht Patrijzen in een polder bij Meliskerke. De jaarlijst staat na vandaag op 122 soorten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten