zaterdag 9 januari 2010

Leuk poldervogelen...

Vandaag ga ik met broer Pieter en Marc Goedbloed een ochtendje vogelen in de polders rond Burghsluis. Het is daar de laatste winters leuk vogelen, met veel slootjes waarin steltlopers foerageren, altijd wel een paar roofvogelsoorten, groepen ganzen en de laatste weken net als de vorige winter enkele overwinterende Velduilen. Met het Bokje van gisteren in mijn achterhoofd inspecteren we weer heel wat slootjes. Al gauw stuiten we op een Houtsnip, die zich op een paar meter afstand mooi laat zien. Hij staat roerloos te kleumen op het ijs en blijkt een uur later nog op exact dezelfde plek te staan.

Pas als een tweede fotograaf arriveert en we proberen uit de auto te stappen, vliegt het beestje op om weer in de struiken naar voedsel te gaan zoeken. Er vliegen hier ook zeker nog drie Houtsnippen over. De slootjesoogst wordt verder gevormd door een vrouwtje Grote Zaagbek (dezelfde als gisteren), heel wat Tureluurs en Watersnippen, Bonte Strandlopers ook drie Waterrallen. De eerste twee zien we maar kort, maar de derde laat zich wel langdurig zien. Voor mij een buitenkansje voor een leuke foto en voor Marc ook erg leuk, want het is voor hem een nieuwe soort!

We zien deze ochtend aan roofvogels naast de gebruikelijke Buizerds en Torenvalken nog twee Blauwe Kiekendieven, een Havik en een Smelleken. In een groep Rot- en Brandganzen komen we een Roodhalsgans en een Witbuikrotgans tegen. Van de Roodhalsgans kan ik nog leuke foto’s maken, omdat hij vrij dicht bij de weg loopt.

We noteren verder nog twee Boomleeuweriken (Koudekerkse Inlaag), twee Kuifduikers (Oosterschelde) en een IJsvogel (Schelphoek). In de haven van Burghsluis zoeken we nog even naar vier Strandleeuweriken die hier door andere vogelaars zijn gezien, maar die vinden we niet. Wel kan ik hier, plat op de buik, wat leuke plaatjes maken van Bonte Strandlopers.

Aan het eind van de ochtend ben ik blij dat ik lekker wat ‘in de buurt’ gevogeld heb en niet helemaal naar Alkmaar gereden ben. Deze week werd bekend dat daar al sinds begin december een Baltimoretroepiaal aanwezig is…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten