woensdag 27 januari 2010

Nonnetjes op Wacheren!

Het is vandaag behoorlijk koud en ook onaantrekkelijk grijs buiten. Omdat ik ook vanmiddag op tijd klaar ben en de komende dagen regen en natte sneeuw wordt voorspeld, maak ik toch een klein rondje voordat ik naar huis ga. Op de uitvoegstrook van de A58 bij Arnemuiden ligt een dode Buizerd. Zonde, want een mooi beest! Nadere inspectie leert dat dit verkeersslachtoffer ongeringd is. Een korte zoekactie naar een Steenuil bij Nieuw en Sint Joosland (altijd lastig) levert niets op. Op het Schor van Ritthem is al een week een groepje van zeven Wilde Zwanen aanwezig. Omdat dit op Walcheren toch een schaarse soort blijft, rijd ik daar even langs. Ze zitten ook vanmiddag weer keurig op het wad: twee volwassen vogels en vijf kinderen. Hier vliegt ook een roepende Oeverpieper over. In de spuikom van Ritthem zitten erg veel eenden: honderden Smienten, tientallen Tafel-, Kuif- en Krakeenden en ook zomaar zeven Nonnetjes! Het is volgens mij al jaren geleden dat er een dergelijk groepje op Walcheren is gezien. Tijdens de vorstperiodes van de afgelopen winters werden er weleens één of twee vogels gezien, maar dit is toch wel bijzonder. Het zijn overigens allemaal vrouwtjes. De hoop op een stiekeme overwinterende Oeverloper blijkt ongegrond. Aansluitend rijd ik nog wat rond in het Vlissingse havengebied, waar zich op twee plaatsen een fraai schouwspel afspeelt: gulzige Zilver- en Grote Mantelmeeuwen zwemmen als aasgieren rond een groep vissende Aalscholvers.

Als een 'aal' met iets boven komt, hangt er meteen een groep schreeuwerds boven hem. Soms moet een Aalscholver zijn buit afstaan, een andere keer slikt hij hem net op tijd door. De IJsduiker lijkt nu toch echt verdwenen te zijn (toch naar Westkapelle?) en van de Kuifaalscholver die hier weleens wordt gezien ontbreekt ook elk spoor. Toch nog een toevalstreffer: een Houtsnip vliegt mooi voor de auto langs. Geen nieuwe jaarsoorten vandaag, maar klagen doe ik niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten