maandag 25 januari 2010

Ganzen...

Vanmiddag ben ik al vroeg klaar op school. Omdat het tamelijk grauw weer is en ik ook weer op tijd thuis wil zijn, besluit ik maar gewoon 'binnendoor' naar huis te rijden. Niels de Schipper meldde gisteren een Witbuikrotgans en een Zwarte Rotgans in de Leendert Abrahampolder bij Kats. Ik ken deze plek nog van eind 2008, toen ik er een Koereiger en een Roodhalsgans zag. Aangekomen in de bewuste polder kom ik al snel een groep van 120 Rotganzen tegen. Met de telescoop is de Zwarte Rotgans vlug gevonden. Het is een klassieke vogel, inclusief brede witte halsring en spierwitte flank en zeker een ander exemplaar dan de vogel die soms bij Zierikzee wordt gezien. Die heeft namelijk witte pigmentvlekken op de kop. Van de Witbuikrotgans geen spoor. Een eindje verder loopt een groep van 35 Kleine Rietganzen, waarvan er eentje een blauwe halsband draagt (I4J). Deze vogel blijkt op 30 maart 2005 geringd te zijn als volwassen mannetje in Vest Stadil Fjord, Denemarken (westkust). Leuk hoor! De volgende stop is bij Kwistenburg, waar een paalzittende Slechtvalk, mijn eerste Rosse Grutto van het jaar en een Drieteenstrandloper worden genoteerd. Die laatste soort wordt hier volgens mij niet zo vaak gezien. Als ik bijna bij de Middelplaten ben, zie ik weer een groep Rotganzen op een akker foerageren. Hierin valt met het blote oog al een Witbuikrotgans op. Leuk! Op de Middelplaten zie ik onder meer twee Grutto's, 18 Rosse Grutto's en 61 Kluten. Vandaag opvallend weinig roofvogels in die wereld. In de Pietkreek zit een vrouwtje IJsvogel in een kale struik zo goed verscholen dat ik haar bijna over het hoofd zie en in de Vliegveldkreek loopt een Kleine Zilverreiger. Ik besluit om in het laatste doelgebied van vandaag (weihoek Kleverskerke) een groep Dwergganzen te ontdekken. Dat lukt (uiteraard) niet, maar tussen een paar honderd Brand- en Kolganzen zie ik tot mijn verrassing wel opeens de adulte Ross' Gans van het Oude Veerseweggebied lopen. Al met al dus toch wel een aardige score op weg naar huis, vooral op ganzengebied dan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten