dinsdag 26 januari 2010

Zeearenden en Roerdomp!

Eindelijk weer eens echt lekker weer vandaag en ik ben nog groot deel van de middag vrij ook! Al ruim twee maanden worden er regelmatig twee of drie Zeearenden gezien op en rond de Hellegatsplaten. Omdat ik nu de tijd heb, rijd ik daar heen. Een eerste inspectie van het gebied en ook een blik over de Ventjagersplaten (Kuijpers Eiland) levert nog geen Zeearend op. Ik zie wel een Slechtvalk, een Havik en twee Grote Zilverreigers. Als ik na een half uurtje op de parallelweg rijd, zie ik op een gegeven moment een grote roofvogel aan komen vliegen: een Zeearend! Ik overschrijd vermoedelijk ruimschoots de daar toegestane maximumsnelheid, maar kan niet voorkomen dat de vogel de weg al voor mij kruist. Hij flapt rustig door naar de Ventjagersplaten, dus ik ga ook die kant uit. Na een tijdje vind ik de Zeearend terug, zittend op de blokkendam. Hij laat zich in zit fraai door de telescoop bekijken. Daarbij valt op dat hij rechts een koperen of oranje metalen ring draagt. Als de vogel even later op vliegt, komt er zomaar nog een tweede Zeearend omhoog! Ik kan de twee vogels een paar minuten volgen als ze in oostelijke richting verder vliegen en het lukt me om enkele recordshots maken. Erg imposant hoor, twee van die bakbeesten! Omdat de afstand steeds groter wordt, besluit ik het erbij te laten en nog op wat andere plekken te gaan kijken. Bij Ooltgensplaat zie ik een jagend vrouwtje Blauwe Kiekendief. In de buitenhaven van Stellendam kan ik in de korte tijd dat ik er ben de Oeverloper die daar overwintert niet vinden. Een paar Krakeenden blijven net lang genoeg zitten voor een foto. Net ten oosten van Ouddorp zie ik een fotograaf bij een rietkraag staan. Hij vertelt me dat hij een half uur geleden een Roerdomp over het ijs zag lopen, maar dat hij hem sindsdien niet meer gezien heeft. Vlak daarna vertrekt de beste man. Met de kijker speur ik de rietkraag af en tot mijn stomme verbazing zie ik vrijwel meteen de Roerdomp staan. Ik kan hem uitgebreid bekijken, maar het eerste halfuur komt hij niet van zijn plaats. Uiteindelijk gaat hij toch maar behoedzaam aan de wandel en op een gegeven moment komt hij door het riet naar voren en klimt het riet in op een manier dat het wel lijkt alsof hij het voor het eerst doet. Hij blijft op meer dan een meter hoogte even zitten.

Door mezelf in de meest vreemde bochten te wringen, kan ik gelukkig wat plaatjes maken, voordat de Roerdomp wegvliegt. Wel heel gaaf om hem eens zo dichtbij te kunnen bekijken! Bij de Stolpweg denk ik nog even vlug-vlug een jagende Velduil mee te kunnen pakken, maar zo makkelijk gaat dat niet. Het blijft bij een Blauwe Kiekendief. Toch ben ik erg tevreden met mijn waarnemingen van deze middag!

1 opmerking: