maandag 11 januari 2010

Zingende IJsduiker!

Als ik om drie uur de school uitstap, besluit ik binnendoor naar huis te rijden. Eerst zoek ik in de buurt van Colijnsplaat een paar groepen ganzen af. Ik hoop de hier waargenomen Ross’ Gans, Roodhalsgans of Sneeuwganzen aan te treffen. Helaas vind ik geen van deze soorten. In de Paardenkuup zie ik wel een groepje van acht Rietgorzen. De inlagen laat ik vandaag links liggen, maar bij een watergang ten westen van Wissenkerke valt mijn oog op een kleine snip die onderaan de dijk in een slootje rondscharrelt. De kijker erop en jawel: een Bokje! Dat is al de tweede in drie dagen tijd, leuk hoor! Het beestje laat zich mooi zien, terwijl hij afwisselend foerageert en alert rond kijkt.

Nadat ik wat plaatjes gemaakt heb, moet ik kiezen. Ga ik een poging wagen om de Bonte Kraai te vinden die regelmatig op het strand bij de Veerse Dam gezien wordt, of rijd ik nog even naar Neeltje Jans. Ik kies voor het laatste, omdat daar gisteren naast de al langer aanwezige IJsduiker ook een Parelduiker gemeld is. Net buiten de haven bij het Topshuis op Neeltje Jans vind ik al snel de adulte IJsduiker. Deze laat zich op enige afstand door de telescoop fraai zien. Ik schiet ook hier wat foto’s en hoor dan opeens de vogel ‘zingen’. Helaas heb ik hem op dat moment net niet in beeld. Wel heel gaaf om te horen! In de broedgebieden kun je dit waarschijnlijk regelmatig horen, maar hier in Nederland is het echt heel bijzonder.

Aan de zeezijde van het middelste deel van de kering tel ik maar liefst vijf Kuifaalscholvers (4 adulten en een geringde 1e-wk). Langs de zuidelijke pier van de binnenhaven zwemt zelfs nog een zesde exemplaar (1e-wk). In de Mattenhaven ontdek ik een duiker, waarvan ik iets te snel aanneem dat het wel de Parelduiker zal zijn die gisteren gemeld is. Hoewel de vogel zowel op de rug als in de hals erg donker getekend is, lijkt de snavel te slank en te veel opgewipt. Pim ontmaskert hem even later definitief als juveniele Roodkeelduiker. Hier zien we ook nog een Kuifduiker. Alles bij elkaar toch weer een succesvol rondje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten