woensdag 6 januari 2010

Strandleeuweriken in de sneeuw!

Tussen een ochtendje lesgeven en een vergadering vanmiddag heb ik twee uurtjes vrij. Omdat ik enkele dagen geleden mooie foto’s langs zag komen van Strandleeuweriken op de Oesterdam, besluit ik daar een poging te wagen. Ik vind al snel vier Strandleeuweriken, drie Sneeuwgorzen en ook twee Veldleeuweriken. De auto parkeer ik bij plekje waar wat zaad gestrooid is en al snel komen de Sneeuwgorzen eten. Het geringde mannetje uit Engeland wat ik in december ook al een paar keer gezien heb, blijkt nog steeds aanwezig te zijn, leuk! De Strandleeuweriken lijken een stuk minder tam. Ik kan ze wel op een meter of twintig afstand uitgebreid bestuderen; dat is ook al weer een poosje geleden. Uiteindelijk kan ik met wat geduld toch nog een paar leuke plaatjes maken van deze prachtige soort.

Na de vergadering rijd ik over Noord-Beveland naar huis. Ter hoogte van Kats zie ik een mooi groepje Patrijzen op een besneeuwde akker. Volgens mijn administratie mijn 100e jaarsoort! Ten zuiden van de inlagen foerageerden de afgelopen dagen veel ganzen. Naast een al langer aanwezige Roodhalsgans ontdekte Thomas daar eergisteren twee onvolwassen Sneeuwganzen. Ik hoop deze vogels ook te treffen, maar goed speurwerk levert geen zeldzame ganzensoorten op. Op een duiker bij één van de slootjes zie ik wel een vrouwtje IJsvogel. Ik besluit mijn rondje met een blik over de Haringvreter. Daar komen in de winter ’s avonds altijd meerdere Blauwe Kiekendieven slapen. Binnen vijf minuten zie ik een adulte man en een ‘ringtail’ Blauwe Kiekendief. Weer een jaarsoort rijker rijd ik huiswaarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten